מוסדות הארגון



 שם העמותה

 מטרות העמותה

 סמכויות הארגון

 אמצעי הארגון

 החברות בארגון

 מוסדות הארגון

 האיגודים המקצועיים

 הוראות כלליות


מוסדות הארגון
1.  למוסדות הארגון כל הסמכויות המפורטות בתקנון זה והם פועלים במסגרת הוראותיו.
2.  המוסדות הקבועים של הארגון הם:
 א) הועידה הארצית
ב) האסיפה הכללית
ג) יו"ר הארגון
ד) הנהלת הארגון
ה) הועד המנהל
ו) גזבר
ז) ועדת ביקורת
ח) ועדת האתיקה
 
3. בנוסף למוסדות הקבועים והמפורטים לעיל רשאים הנהלת הארגון ומוסדותיו להסמיך כל חבר ו/או קבוצת חברים לפעול ולטפל בכל נושא שעליו יוחלט, באופן חד פעמי או במסגרת של ועדה ובלבד שמי שהוסמך כאמור, יתאם את צרכי פעילותו עם אותו מוסד בארגון שהסמיכו. מי שהוסמך כאמור, קובע את דרכי פעולתו ואת תקנון עבודתו ובלבד שאלה מאושרים על ידי ההנהלה וכמו כן הוא מדווח על פעילותו לפי דרישת הנהלת הארגון.  
4. הועידה הארצית  
 א. הועידה הארצית של הארגון היא הגוף העליון של הארגון והיא הבוחרת בבעלי תפקידים ובחברי מוסדות בארגון אשר לפי סעיף (ב) להלן, טעונים בחירה.
ב. התפקידים ו/או המוסדות הטעונים בחירה הינם כדלקמן: -
       (1) יו"ר הארגון.
       (2) יו"ר וחברי ועדת האתיקה.
       (3) יו"ר וחברי ועדת ביקורת.
ג. ועידה ארצית של הארגון מתקיימת אחת ל-3 שנים, במקום ובמועד שעליו נמסרת הודעה לחברי הארגון לפחות 30 יום מראש. בנוסף לנושאים המיוחדים לועידה הארצית על פי תקנון זה, משמשת הועידה הארצית בשנה שבה היא מתכנסת, כאסיפה כללית לצורך דיון בנושאים הקבועים שעל סדר יומה של האסיפה הכללית.
ד. 3 חודשים לפחות לפני קיום הועידה הארצית מורכבת על ידי הנהלת הארגון ועדת בחירות אשר פועלת לכינוס הועידה הארצית ולעריכת הבחירות לתפקידים ולמוסדות המפורטים בס"ק ב' לעיל.
ה. הנהלת הארגון רשאית להחליט על קיום בחירות בדואר ו/או בדואר אלקטרוני. חבר רשאי לבחור להצביע באמצעות הדואר.
ו. ועדת הבחירות קובעת את הנוהלים וההליכים לקיום הבחירות בתיאום עם הנהלת הארגון ובהסתמך על העקרונות הבאים:-
      (1) רשימת המועמדים לתפקידים ולמוסדות מופצת לכל חברי הארגון לאחר אישור כשרותם להיבחר לתפקיד ו/או למוסד נושא מועמדותם.
      (2) ועדת הבחירות מקציבה זמן סביר לעיון ברשימת המועמדים, וקובעת נוהלים ומועדים להגשת התנגדויות מנומקות בכתב לתוכן הרשימות, כולן או חלקן.
      (3) הדיון בהתנגדויות נערך בועדת הבחירות ובלבד שכל החלטה שתתקבל מאושרת על ידי ועדת הביקורת.
ז. בעלי תפקידים בארגון וכן חברי מוסדות הטעונים בחירה יכולים להיבחר לשתי תקופות כהונה רצופות בתפקיד ו/או במוסד.
ח. ועדת הבחירות קובעת את הנוהלים וההליכים לביצוע ההצבעה, למנין הקולות ולפרסום תוצאות הבחירות.
ט. הרשימה הסופית של הנבחרים מופצת לחברי הארגון וחתימת יו"ר ועדת הביקורת מהווה אישור סופי של התוצאות.
י.     (1) הנבחרים מתחילים לכהן בתפקידם תוך 30 יום מפרסום תוצאות הבחירות על ידי ועדת הביקורת.
       (2) בנסיבות שבהן חדל מי מהנבחרים למעט יו"ר הארגון לשמש בתפקידו מתמנה לתפקיד מי שקיבל את המספר הגדול ביותר של קולות הבוחרים, אחרי בעל התפקיד שנבחר. בהעדר אפשרות 
             למנות בעל תפקיד נבחר בדרך זו, רשאית ההנהלה למנות אדם אחר לתפקיד.

 
5. האסיפה הכללית  
 א. אסיפה כללית רגילה של חברי הארגון מתקיימת אחת ל- 12 חודשים במקום ובזמן הנקבעים על ידי הנהלת הארגון.
ב. על קיומה של האסיפה הכללית הרגילה מתפרסמת הודעה לפחות 30 יום מראש, באופן ובדרך שעליו יוחלט בהנהלת הארגון. תקצירי הדוחות שעל סדר יומה של האסיפה מתפרסמים לידיעת החברים לפחות 14 יום לפני האסיפה.
ג. הנושאים הבאים מוצגים למשתתפי האסיפה ועומדים על סדר יומה של כל אסיפה כללית רגילה, ובנוסף להם כל נושא שקובעת ההנהלה:
1. דו"ח היו"ר.
2. דו"ח הגזבר ואישור דוחות כספיים.
3. דו"ח ועדת הביקורת.
4. הצגת תקציב הארגון לשנת הכספים הבאה, אם מתקיימת האסיפה במועד שבו מוכן תקציב כזה.
5. אישור מינוי רואה החשבון של העמותה.
6. דו"ח פעילות שנתית.
נשיאות האסיפה רשאית להביא את הדוחות להצבעה על סמך תקצירי הדוחות שנשלחו לחברים, אך היא חייבת לאפשר דיון בכל אחד מנושאים אלה לפי דרישת חבר הנוכח באסיפה.
אישור הדוחות הכספיים באסיפה הינו חובה.
ו. ההנהלה חייבת לכנס אסיפה כללית שלא מן המנין לפי החלטת ההנהלה או דרישה בכתב של ועדת הביקורת או דרישה של לא פחות מ- 5% מכלל החברים בארגון.
ה.
על קיומה של אסיפה כללית שלא מן המנין מתפרסמת הודעה לחברי הארגון לפחות 14 יום לפני מועד כינוסה באופן ובדרך שההנהלה תחליט. ההודעה כוללת את הנושאים העיקריים שהביאו לכינוסה של אסיפה כזו.
ו. באסיפה הכללית הרגילה ובאסיפה כללית שלא מן המנין לכל חבר בארגון זכות להשתתף אישית.
ז. לכל חבר בארגון הזכות להעלות הצעות החלטה לדיון ולהצבעה באסיפה הכללית, בנושאים שעל סדר היום באסיפה, ו/או בנושאים הכרוכים בפעילותה, (להלן-נושאים מיוחדים) ובלבד שהצעות החלטה בנושאים מיוחדים מוגשות בכתב להנהלת הארגון לא פחות מאשר 7 ימים לפני מועד האסיפה הכללית.
ח. אסיפה כללית תחשב כחוקית אם השתתפו בה 51% מכלל חברי הארגון.
ט. אם במועד שנקבע לאסיפה לא נוכח מספר מספיק של חברים כאמור בס"ק (ח) לעיל, נדחית האסיפה ב- חצי שעה והיא חוקית בכל מספר של משתתפים ובלבד שאינו פחות מ- 50.
י. כל ההחלטות באסיפה הכללית הן החלטות רגילות והן מתקבלות ברוב רגיל של המשתתפים בהצבעה.
יא. ההצבעה באסיפה הכללית נעשית בהרמת יד, אלא אם דרשו לפחות מחצית מהנוכחים הצבעה חשאית.
יב. ההשתתפות באסיפה היא אישית.
יג. אסיפה כללית רגילה יכולה להתקיים ביום ובמועד שבו מתקיימת ועידה ארצית.
יד. יו"ר הארגון הוא יו"ר האסיפה הכללית.
טו. במהלך האסיפה הכללית מנוהל פרטיכל של ההחלטות שנתקבלו באסיפה, וכן רשימת נוכחים ומספר המצביעים בכל החלטה.
טז. חתימת יו"ר האסיפה ויו"ר ועדת הביקורת, או מי שהתמנה במקומו לשם כך, על הפרטיכל משמשת ראיה מכרעת לתוכן ההחלטות ולקבלתן כדין.
יז. האסיפה הכללית תהיה רשאית לשלוח תקצירי דוחות, פרוטוקולים, הודעות על סדר יום ועל כינוס ישיבות ומסמכים שונים באמצעות שימוש בכל אמצעי תקשורת, באופן בו לכל אחד מחברי האסיפה הכללית תתאפשר גישה סבירה לעיון בחומר המתפרסם, לרבות בדואר ו/או בדואר אלקטרוני לרבות אישור קבלה ע"י החבר.

6. ההנהלה  
 א. ההנהלה היא המוסד המנהל את כל עניני הארגון ויש לה כל הסמכויות על פי תקנון זה, וכן כל סמכות שלא יוחדה על פי חוק העמותות למוסד אחר ממוסדות הארגון.
ב. בהנהלה לפחות 16 חברים, והיא מורכבת מנציגי האיגודים המקצועיים, ובנוסף עליהם יו"ר הארגון. היו"ר רשאי באישור ההנהלה לצרף חברים נוספים ואת הגזבר להרכבה, עד 24 חברים סך הכל, ובנוסף אליהם יו"ר הארגון, ובלבד שיתבטא ככל הניתן הייצוג היחסי של האיגודים המקצועיים בהנהלה לפי גודלם. יו"ר האיגודים יהיו רשאים למנות לעצמם מ"מ אותם יציגו בפני ההנהלה.
יו"ר הארגון ישקול צרוף חברים מהפריפריה או חברים צעירים
ג. יו"ר הארגון הוא יו"ר ההנהלה.
ד. ההנהלה מתכנסת בכל עת שיהא צורך בכך אך לא פחות מאשר פעם בחודשיים.
ה. ההצבעות בישיבות ההנהלה הן גלויות וההחלטות בדבר הפעלתו השוטפת של הארגון מתקבלות ברוב רגיל של חברי ההנהלה הנוכחים בישיבה.
ו. חלוקת התפקידים בין חברי ההנהלה וכן קביעת זכויות החתימה בשם הארגון היא בסמכות ההנהלה. ההנהלה רשאית לבחור מבין חבריה ממלאי תפקידים, ועדות, ועדות משנה, להחליפם בשלמות או בחלקם, לפטרם או להגדיר את סמכויותיהם, הכל כפי שתמצא לנכון, וזאת בנוסף לסמכויותיה כפי שהוגדרו בתקנון זה.
ז. ההנהלה מוציאה לפועל את החלטות האסיפה הכללית של הארגון.
ח. ההנהלה בוחרת מבין חברי הארגון את גזבר הארגון.
ט. חבר ההנהלה זכאי להשתתף בישיבות ההנהלה באופן אישי בלבד, אך בהסכמת יו"ר ההנהלה הוא יכול להיות מיוצג בישיבה על ידי ממלא מקום.
י. ישיבת ההנהלה היא חוקית בהשתתף בה לפחות מחצית מספר חברי ההנהלה, אך אם לא נוכח מספר מספיק של חברים, נדחית הישיבה בחצי שעה והיא חוקית בהשתתף בה לפחות רבע מחבריה.
יא. הנהלת הארגון קובעת את מדיניות הארגון בכפוף להחלטות האסיפה הכללית.
יב. ההתחייבויות וההתקשרויות שנעשו על ידי הנהלות הארגון בתקופת כהונתן, במהלך ניהול עניני הארגון, לרבות התחייבויות והתקשרויות עם או כלפי צדדים שלישיים, כלשהם, מחייבות כלשונן כל הנהלה וכל ועד מנהל של הארגון בכל מועד שלאחר תום כהונת ההנהלה היוצאת.
יג. חברותו של חבר הנהלה אשר חדל להיות חבר הארגון מטעם כלשהו, פוקעת עם הפסקת חברותו בארגון.
יד. חבר ההנהלה יכול להתפטר מכהונתו זו על ידי הגשת כתב התפטרות להנהלת הארגון.
טו. חבר הנהלה שלא הופיע לישיבות ההנהלה במשך שלוש ישיבות רצופות, ללא הצדק סביר לדעת ההנהלה, דינו כדין חבר שהתפטר מכהונתו מההנהלה.
טז. חדל חבר ההנהלה לכהן כחבר בה, מטעם כלשהו, במהלך תקופת כהונתה, יצורף להנהלה נציג אחר מטעם האיגוד המקצועי, במקום הנציג שפרש מכהונתו.
יז. הנהלת הארגון רשאית להסמיך בעלי זכות חתימה בשם הארגון לכל דבר ועניין, או בנושאים מסוימים ומוגדרים מבין חברי הארגון שאינם חברים בהנהלה, וכן מבין עובדיו ויועציו של הארגון לפי שיקול דעתה הבלעדי.
יח. תקציב הארגון נקבע על ידי הנהלת הארגון בכפוף להחלטות האסיפה, אם נתקבלו כאלה.
(1) גזבר הארגון, בהתייעצות עם יו"ר הארגון, מגיש להנהלת הארגון הצעת מסגרת של סעיפי תקציב הארגון ולגובה מיסי החבר שיחולו על חברי הארגון.
(2) הנהלת הארגון פועלת במסגרת התקציב המאושר אולם היא מוסמכת להעביר סכומים מסעיף לסעיף בהתאם לצרכים שיהיו מעת לעת, והיא רשאית להסמיך את הועד המנהל או הגזבר לנהל את תקציב הארגון.
 
7.הועד המנהל  
 א. הועד המנהל מונה 7 חברים הנבחרים על פי הצעת יו"ר הארגון, באישור ההנהלה, ובנוסף אליהם יו"ר הארגון.
ב. יו"ר הארגון הוא יו"ר הועד המנהל.
ג. הועד המנהל מנהל באורח שוטף את ענייני הארגון והוא מייצג את הארגון בפני כל אדם, מוסד, רשות או גוף משפטי, בכפוף להחלטות ההנהלה. הועד רשאי לקבל או לפטר עובדים וכן להתקשר בכל ההתקשרויות וההתחייבויות שהן בשם הארגון כפי שימצא לנכון במסגרת מטרותיו של הארגון.
ד. הועד המנהל מקיים ישיבות ביוזמת יו"ר הארגון, ולא פחות מישיבה אחת לחודשיים.
ה. הועד המנהל מדווח להנהלת הארגון על הנושאים וההחלטות מישיבותיו.
 
8.  ועדת ביקורת  
 א. ועדת הביקורת מונה 3 חברים אשר נבחרים ברוב היחסי הגדול ביותר על ידי הועידה הארצית או בדרך שנקבעה בפרק המיוחד לועידה הארצית, ובלבד שלא יהיו בועדה יותר מחבר איגוד אחד מכל איגוד מקצועי.
ב. יו"ר ועדת הביקורת הוא מי שמקבל את מירב הקולות בבחירה.
ג. חברי ועדת הביקורת מבקרים את פעולות מוסדות הארגון האחרים והם מדווחים לחברי הארגון בדרך שנקבעת על ידי הועדה.
ד. הנהלת הארגון חייבת לסייע לחברי ועדת הביקורת בעבודתה ובדיווח לחברים, לרבות דיווח בכתב בפרסומי הארגון ובלבד שעליו החליטה ועדת הביקורת פה-אחד. 
נ חברי ועדת הביקורת אינם יכולים לשמש בתפקיד באחד ממוסדות הארגון המנויים בתקנון זה, אך הם יכולים להשתתף בפעילות ועדות הארגון, כל עוד לא הוקנו לאלו סמכויות ביצוע.
ו. נציג ועדת ביקורת משתתף באופן קבוע בישיבות ההנהלה במעמד של משקיף והוא רשאי גם להשתתף בישיבות של כל גוף או מוסד אחר בארגון במעמד כזה.
ז. יו"ר ועדת הביקורת מקבל לידיו כל מסמך או פרוטוקול או דיווח, לפי דרישתו.
ח. ועדת הביקורת רשאית להגיש להנהלה הצעות, הערות והשגות, וזאת בנוסף על חובתה לדווח על ממצאיה לחברי הארגון.
 
9. ועדת האתיקה  
  א. חברי ועדת האתיקה נבחרים ברוב היחסי הגדול ביותר ומספרם נקבע לפי מספר החברים בכל איגוד, ועומד ככל האפשר על חבר ועדה לכל 100 חברי איגוד או חלק מהם. החברים נבחרים על ידי הועידה הארצית או בדרך שנקבעה בפרק המיוחד לועידה הארצית.
ב. יו"ר ועדת האתיקה הוא מי שמקבל את מירב הקולות בבחירה.
ג. ועדת האתיקה מטפלת בפניות בנושאי אתיקה, היא פועלת בהתאם לחוקת האתיקה של הארגון (לשעבר-חוקת האתיקה של א.א.א.י.) והיא כפופה גם לתקנות האתיקה שנקבעו על פי חוק המהנדסים והאדריכלים. פניות בנושאים שאינם בתחום ועדת האתיקה הם בסמכות הנהלת הארגון.
ד. ועדת האתיקה רשאית להמליץ להנהלת הארגון על שינויים והתאמות בחוקת האתיקה. הנהלת הארגון רשאית לאשר או לקבוע שינויים בחוקה זו.
ה. ועדת האתיקה מוסמכת לעסוק בפניות בנוגע להתנהגותו של מהנדס או אדריכל בין אם הוא חבר ארגון או לאו, ובין אם הפנייה הגיעה מגורם בארגון או מגורם כלשהו מחוץ לארגון.
ו. הועדה קובעת לה נוהלי פעולה ומביאה אותם לאישור ההנהלה. נוהלי פעולת הועדה משמשים כסדרי דין והם עומדים לרשות הציבור.
 
10.
יו"ר הארגון
 
 (א) יו"ר הארגון נבחר אישית מבין המועמדים לתפקיד זה בועידה הארצית, ברוב קולותיהם של בעלי זכות ההצבעה שהשתתפו בבחירות.
(ב) מי ששימש כיו"ר הארגון שתי תקופות כהונה רצופות, אינו יכול להיבחר לתקופת כהונה רצופה נוספת.
(ג) יו"ר הארגון הוא גם יו"ר הנהלת הארגון ויו"ר הועד המנהל.
(ד) בכפוף לנוהלים ולהנחיות שייקבעו על ידי הנהלת הארגון יו"ר הארגון מוסמך בעצמו ו/או ביחד עם בעלי תפקידים אחרים בארגון לייצג את עניני הארגון בכל דרך שהיא בפני ממשלת ישראל, כגופים, מוסדות, רשויות, ערכאות משפטיות וכל צד שלישי אחר.
(ה) יו"ר הארגון יכול לשמש בתפקידים נוספים במוסדות הארגון, למעט תפקידים הטעונים בחירה בועידה הארצית.
(ו) בכפוף לנוהלים ולהנחיות הנקבעים על ידי הנהלת הארגון, יו"ר הארגון רשאי להסמיך חברים כלשהם בהנהלת הארגון לפעול בשמו בנושאים שבתחום סמכויותיו.
(ז) יו"ר הארגון מוסמך למנות בוררים מומחים מקצועיים ויועצים בכל נושא הנוגע ליחסים בין חברי הארגון לבין עצמם, ו/או לחברי הארגון ולצדדים שלישיים, ו/או בין צדדים שלישיים.
(ח) לבקשת יו"ר הארגון ובכפוף להסכמתה ואישורה של הנהלת הארגון יכול יו"ר הארגון למנות סגן ו/או ממלא מקום, זמני או קבוע ליו"ר הארגון, ולהגדיר את סמכויותיו בהסתמך על תקנון זה.
(ט) יו"ר הארגון מוסמך לדרוש ולקבל דיווח שוטף על פעולותיו הכספיות של הארגון ועל הוצאות שנעשו על ידי מוסדות הארגון, על ידי ממלאי תפקידים בארגון, על ידי ועדות הארגון, על ידי האיגודים המקצועיים ועל ידי עובדי הארגון.
(י) אם חדל יו"ר הארגון לשמש בתפקידו מסיבה כלשהי במהלך תקופת כהונתו, משמש ממלא מקום יו"ר הארגון בתפקיד יו"ר בפועל עד לבחירת יו"ר חדש. בהעדר ממלא מקום ליו"ר הארגון ממנה ההנהלה ממלא מקום לתקופת המעבר.
(יא) הודעה על עריכת בחירות חדשות לתפקיד יו"ר הארגון נשלחת לחברי הארגון לא יאוחר מאשר 15 יום לאחר פרישת יו"ר הארגון מתפקידו, בצירוף הזמנה להציע מועמדים במקומו.
(יב) הנהלת הארגון ממנה מבין חבריה ועדת בחירות מיוחדת אשר מרכיבה את רשימת המועמדים ומטפלת בהפצת הרשימות הסופיות לכל חברי הארגון.
(יג) נוהלי עריכת הבחירות נקבעים על ידי ועדת הבחירות, לרבות לוח זמנים, ובלבד שהליך בחירת היו"ר החדש מסתיים לא יאוחר מאשר תוך 90 יום מהמועד שבו חדל היו"ר היוצא לשמש בתפקידו.
 
11. הגשת ועריכת רשימות המועמדים לתפקידים הטעונים בחירה  
 (א) ועדת הבחירות קובעת נוהלים לדרכי ההצבעה בבחירות לתפקידים הטעונים בחירה כאמור בפרק זה.
(ב) כל אחד מבין חברי הארגון יכול להמליץ על המועמדים לתפקיד יו"ר הארגון, חברי ועדת הביקורת וחברי ועדת האתיקה, וכל אחד מבין חברי הארגון יכול להיבחר לתפקידים הנ"ל, למעט עמיתים שאינם יכולים להיבחר לתפקידים מסוימים, כפי שפורט בפרק החברות בארגון.
(ג) הרשימות הסופיות של המועמדים לתפקידים המיועדים לבחירה מורכבות מהחברים שלהם ניתנו המלצות מצד חברי הארגון.
 
12.כינוס מוסדות הארגון וקבלת החלטות  
 (א) כל גופי הארגון למעט אסיפה כללית המפורטים לעיל בפרק זה יהיו רשאים לקבל במקרים דחופים כל החלטה שהיא בכתב ובתנאי שרוב רגיל חתם על ההחלטה, תוך אפשרות של ויתור על כינוס חברי הגוף לצורך כך.